Ksa va
A mdia szerepe a gyerekek fejldsben |
Napjainkban a mdiumok, mindenekeltt a televzi elterjedtsge jelents mrtkben talaktja a szocializcis folyamatot. A mra mr hagyomnyosnak tekinthet mdiumok (film, jsg, televzi, vide stb.) mellett a gyorsan elterjed j technolgik is egyre jelentsebb szerepet jtszanak a gyerekek s a fiatalok mindennapjaiban. Az elads a mdia hatsnak ltalnos elmleti krdseit taglalja, valamint megvizsglja, milyen tnyezktl fgg, hogy mit rtenek a gyerekek a mdibl, s bemutatja a felnttek szerept a gyerekek mdihoz val viszonyban.
I. Hogyan nnek fel a gyerekek? Mg a kzpkorban a gyerekek a felntt vilg rszesei voltak szletsktl kezdve s szemlyes tapasztalataik rven ismertk meg a vilgot, a 19. szzad vgtl kialakult az n. vdett gyerekkor, aminek a 20. sz. msodik felre egy kitntetett mdium, a televzi elterjedsvel vge lett.
II. Hogyan hat a mdia?
- Tmegkommunikci - mdia - befogad
A mdia s a tmegkommunikci szt nap mint nap hasznljuk, mgsem rt pontosabban meghatrozni jelentsket.
- A mdiahats modelljei
A mdia hatsval kapcsolatban tbbfle modellt ismernk. A klnbz modellek, magyarzatok mskppen gondoljk el a mdiumok hatsnak mlysgt s hatkrt.
III. Mit rtenek a gyerekek a televziban ltottakbl?
- Hogyan olvassuk a tvt?
A gyerekek nem mindig rtelmezik ugyangy a tvben ltottakat, mint a felnttek. A tartalom megrtsnek letkori klnbsgein tl fontos azt is szrevennnk, hogy a filmes, televzis "nyelv" mskppen rja le az esemnyeket, jelensgeket, mint a beszd vagy az rs.
- Valsg vagy fantzia?
A tv hatsnak megrtsben fontos szempont, hogy mennyire tekintik a televziban brzolt esemnyeket s szereplket valsgosnak, illetve kitalltnak a nzk. A kutatsok azt mutatjk, hogy az letkor elrehaladtval megvltoznak azok a kritriumok, melyek szerint a gyerekek a tvs tartalmak valsgossgt megtlik.
- A televzi gazdasgi-ipari mkdsre vonatkoz ismeretek
Nemcsak a gyerekek, de a felntt nzk nagy hnyada sem rvnyest a msorok gyrtsra vagy a gazdasgi szempontokra vonatkoz ismereteket a tvzenetek dekdolsban. A nzettsg, a hirdetsek s a bevtel sszefggseit felismer nzk vdettebbek a tv hatsaival szemben.
- A msorok formai jellemzinek jelentsge
A msorok formai sajtossgai is szolglhatnak tmpontul a realits megtlsnl. Az egyes mfajok formai jellemzi meglepen korn szerepet jtszik a gyerekek tvrtelmezsben.
- A televzis trtnetek kvetse
A narratv szerkezetekre pl tvs mfajok klnsen nehezen rtelmezhetk a gyermekek szmra. A szereplk motvumainak megrtse krlbell 10 ves kor krl alakul ki.
- Jellemek, karakterek megtlse
A televziban ltottak megrtsvel kapcsolatban fontos az is, hogy hogyan tli meg s milyen szempontok alapjn rtkeli a nz a szereplk jellemt.
IV. A mdiarts s az rtelmi fejlds kapcsolata A televziban ltottak megrtsnek sszetevit elemezve megfigyelhet, hogy a megrts s rtelmezs fejldse egytt jr a gyerekek letkornak vltozsval s rtelmi fejldsvel.
V. A szlk, nevelk szerepe a mdiartsben s a mdiahasznlatban A mdiartssel kapcsolatos kutatsok megmutatjk, hogy a gyerekek sokig nem rtik vagy flrertik a televziban ltottakat. Ezrt olyan fontos a szl kzvett szerepe: a tvben ltottak kzs megbeszlse, a msorkszts jellemzinek megtantsa, a gyermekek tvzsi szoksainak a tudatos alaktsa.
VI. sszegzs A televzi elterjedsvel a felnevelkeds felttelei megvltoztak, a gyerekek a szemlyes tapasztalatokon tl nagymrtkben a kperny rvn szereznek benyomsokat az ket krlvev vilgrl. A szelektv s kritikus mdiahasznlat elsajttsa nemcsak azzal az elnnyel jr, hogy a fiatalok vdettebb vlnak a tv negatv hatsaival szemben, hanem azzal is, hogy jobban ki tudjk hasznlni jelents elnyeit. | |